Heb jij wel eens gefietst op een elektrische herenfiets? Het is alsof iemand je een zetje geeft en achter je fiets aan blijft rennen tot je aankomt op je bestemming. Met zo’n elektrische middenmotor maak je snel vaart en kan je sneller fietsen voordat je uitgeput raakt. Heb jij geen schuurtje of woon je erg klein? Dan is het toch de moeite waard om een elektrische fiets te kopen. Je kunt hem namelijk gewoon aan een beugel aan de muur hangen, zo neemt hij weinig ruimte in beslag.

Vooral op hete dagen of als het hard regent maakt een elektrische herenfiets het verschil. Het is handig om eerst een aantal reviews amslod ebikes door te nemen voordat je de aankoop maakt. Met zo’n fiets voelt het eigenlijk altijd alsof je wind mee hebt. Het is dan ook een ideale manier om alles uit de aankomende zomer te halen. Lees verder om meer te leren over elektrische fietsen of lees hier Amslod review.

E-bike of pedelec?

Er zijn twee verschillende soorten Elektrische herenfiets. Je hebt fietsen waarbij je niet hoeft te trappen en fietsen waar jouw getrap wordt ondersteund met een elektromotor. Als je niet hoeft te trappen en de fiets volledig wordt aangedreven door de motor heet het een e-bike. Dit soort elektrische fietsen zijn handig als je zelf niet in staat bent om hard of lang te kunnen trappen of als je lekker wil ontspannen tijdens het fietsen. Als je spierkracht en de motor combineert heet de elektrische fiets een pedelec. Zo’n fiets met trapondersteuning is fijn als je voorzichtig je conditie op wil bouwen terwijl je lange afstanden aflegt. Je kan een fiets met trapondersteuning zo instellen dat je een kleine boost krijgt van de motor en veel moet trappen, of andersom.

Verschillende motoren voor elektrische herenfietsen

De drie meest gebruikte motoren voor electrische fietsen zijn de voorwiel- achterwiel- en middenmotor. De middenmotor is de aanrader van de drie, maar hier leer je over elke optie. De achterwielmotor voelt het meeste alsof iemand je vooruit duwt of alsof je wind mee hebt. Dit soort motoren werken niet goed samen met een kettingkast en worden daarom minder gebruikt. Een voorwielmotor voelt juist alsof iemand jouw fiets naar voren trekt. Normaal gesproken is het voorste gedeelte van een fiets zeer licht en zo’n motor kan het sturen een beetje klunzig aan laten voelen. De middenmotor is de afgelopen twintig jaar sterk verbeterd en veel in gebruik genomen. De extra vaart van een middenmotor voelt het fijnste aan en verstoort de balans van je fiets niet. Om plek voor de middenmotor te maken wordt het frame van de fiets vaak ietwat verlengd.

De batterij van een elektrische herenfiets

Sinds de eerste elektrische fietsen van meer dan honderddertig jaar geleden zijn de accu’s sterk verbeterd. Dat is niet voor niets, een hoogwaardige accu is duurder dan alle andere onderdelen bij mekaar. De batterij is op twee manieren het sterkste verbeterd. Het gewicht en de capaciteit. Omdat men geen gebruik meer maakt van lood bij het vervaardigen van de accu zijn ze tegenwoordig een stuk kleiner en lichter. De nieuwere batterijen maken gebruik van nikkel en lithium. Deze materialen zijn niet alleen lichter maar helpen de accu om de motor langer te voorzien van meer stroom. Moderne elektrische herenfietsen hebben een actieradius van maar liefst 150 kilometer, afhankelijk van de leeftijd van de accu. De batterij van een elektrische herenfiets begint meestal na zo’n 4 jaar steeds minder effectief te werken. Gelukkig kan deze makkelijk gerepareerd of vervangen worden.

Betreft het opbergen van zo’n elektrische fiets in een klein huis of appartement, dit is echt niet zo moeilijk ls het lijkt. Er zijn ontzettend veel slimme oplossingen voor, die helemaal niet duur zijn, en jou toch de mogelijkheid geeft deze fiets binnenshuis op te slaan, en zelfs op te laden!

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.